Present at the event at the India International Centre were Vietnamese Ambassador to India Ton Sinh Thanh; Director of the Binh Thuan Department of Industry and Trade, or the organizer, Do Minh Kinh; President of Indian Importers Chambers of Commerce and Industries Atul Kumar; and Chairman of the Trade Promotion Council of India Mohit Singla, alongside representatives of local enterprises.
Addressing the event, Ambassador Thanh briefed attendees on Vietnam and the advantages of Binh Thuan in tourism and agriculture. He said he expects such promotional events will further trade relations between the two countries.
Through the event, the Binh Thuan Department of Industry and Trade hopes to introduce and promote dragon fruits, one of the province’s key currency earners in India, and provide a platform for businesses of both sides to meet, said director Kinh.
During the visit to India, officials from Binh Thuan are also scheduled to meet with the Trade Promotion Council of India and Reliance Retail Limited, a leading retailer in India. They will attend an international food and beverage trade show in Mumbai and hold another promotional event for dragon fruit at Sofitel Mumbai BKC hotel.
Dragon fruit is an agriculture staple of Vietnam, with Binh Thuan home to more than 27,000 hectares of the fruit.
Dragon fruit has dominated Vietnamese fruit exports in the first four months of 2018, with total exports reaching US$427 million, a year-on-year increase of 9%.
According to the General Department of Vietnam Customs, dragon fruit accounted for 32% of total exports of Vietnamese vegetables and fruits. Revenue from dragon fruit exports was nearly four times higher than the two fruit exports ranked below it – longan, which had an export value of US$121 million, and mangos, whose export value stood at US$104 million.
Binh Thuan produces more than 600,000 tonnes of dragon fruit annually, making it the country’s largest trading hub of the fruit. Its dragon fruits have been shipped to more than 16 countries and territories.
As of late 2017, the province boasted more than 9,500 hectares of dragon fruit farms at Vietnamese Good Agricultural Practice (VietGAP) standards. It is striving to add 300 more hectares this year.
---
Tỉnh Bình Thuận xúc tiến thương mại với Ấn Độ
Một sự kiện quảng cáo đã được tổ chức tại New Delhi, Ấn Độ vào ngày 25 tháng 9 cho trái thanh long từ tỉnh Bình Thuận phía nam trung tâm trong nỗ lực mở rộng mối quan hệ giữa các nhà xuất khẩu nông nghiệp từ Việt Nam và các công ty Ấn Độ.
Có mặt tại sự kiện tại Trung tâm quốc tế Ấn Độ có Đại sứ Việt Nam tại Ấn Độ Tôn Sinh Thành; Giám đốc Sở Công thương Bình Thuận, hoặc nhà tổ chức, Đỗ Minh Kinh; Chủ tịch các nhà nhập khẩu Ấn Độ Phòng thương mại và công nghiệp Atul Kumar; và Chủ tịch Hội đồng xúc tiến thương mại Ấn Độ Mohit Singla, cùng với đại diện của các doanh nghiệp địa phương.
Phát biểu sự kiện, Đại sứ Thanh đã thông báo ngắn gọn về người tham dự về Việt Nam và những lợi thế của Bình Thuận trong du lịch và nông nghiệp. Ông cho biết ông hy vọng các sự kiện quảng cáo như vậy sẽ tiếp tục quan hệ thương mại giữa hai nước.
Thông qua sự kiện này, Sở Công Thương Bình Thuận hy vọng sẽ giới thiệu và quảng bá thanh long, một trong những mặt hàng chủ chốt ở tỉnh Ấn Độ và cung cấp một nền tảng cho các doanh nghiệp của cả hai bên gặp nhau, giám đốc Kinh nói.
Trong chuyến thăm Ấn Độ, các quan chức từ Bình Thuận cũng dự kiến gặp Hội đồng xúc tiến thương mại Ấn Độ và Reliance Retail Limited, một nhà bán lẻ hàng đầu ở Ấn Độ. Họ sẽ tham dự một triển lãm thương mại thực phẩm và đồ uống quốc tế tại Mumbai và tổ chức một sự kiện quảng cáo khác cho thanh long tại khách sạn Sofitel Mumbai BKC.
Thanh long là một mặt hàng nông nghiệp của Việt Nam, với nhà Bình Thuận có hơn 27.000 ha trái cây.
Thanh long đã thống trị xuất khẩu trái cây của Việt Nam trong bốn tháng đầu năm 2018, với tổng xuất khẩu đạt mức 346 triệu đô la Mỹ, tăng 9% so với năm trước.
Theo Tổng cục Hải quan Việt Nam, thanh long chiếm 32% tổng kim ngạch xuất khẩu rau quả Việt Nam. Doanh thu từ xuất khẩu thanh long cao hơn gần bốn lần so với hai mặt hàng xuất khẩu trái cây được xếp hạng dưới đây - nhãn, có giá trị xuất khẩu là 121 triệu đô la Mỹ và xoài, có giá trị xuất khẩu ở mức 104 triệu đô la Mỹ.
Bình Thuận sản xuất hơn 600.000 tấn thanh long mỗi năm, khiến nó trở thành trung tâm thương mại lớn nhất của trái cây. Thanh long của nó đã được chuyển đến hơn 16 quốc gia và vùng lãnh thổ.
Tính đến cuối năm 2017, tỉnh này đã tự hào với hơn 9.500 ha trang trại thanh long theo tiêu chuẩn Thực hành nông nghiệp tốt của Việt Nam (VietGAP). Nó đang phấn đấu để thêm 300 ha trong năm nay.
Nguồn: VNA